Aktualności

Logo: Powiat Świebodziński

Logo BIP

Aktualności ze zdjęciami

Startujemy z nową stroną internetową!

18-10-2021
Zapraszamy na nową stroną internetową Powiatu Świebodzińskiego na platformie samorzad.gov.p l Od dnia dzisiejszego wszystkie aktualności oraz druki wniosków i formularzy będą publikowane wyłącznie na nowej stronie ...
czytaj dalej
Ilustracja do informacji: Startujemy z nową stroną internetową!

Powiatowe obchody 82. rocznicy wybuchu II wojny światowej oraz Dnia Weterana...

30-08-2021
Dnia 01 września 2021 r. odbędą się powiatowe uroczystości 82. rocznicy wybuchu II wojny światowej oraz Dnia Weterana Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej. Uroczystości patriotyczno-religijne odbędą się na cmentarzu...
czytaj dalej
Ilustracja do informacji: Powiatowe obchody 82. rocznicy wybuchu II wojny światowej oraz Dnia Weterana Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej

77. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego

28-07-2021
Dla uczczenia 77. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego dnia 1 sierpnia 2021 r. o godzinie 17.00 zostaną włączone syreny alarmowe. W tej symbolicznej godzinie „W” zatrzymajmy się i minutą ciszy uczcijmy pamięć tych,...
czytaj dalej
Ilustracja do informacji: 77. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego

Służba zdrowia i opieka społeczna

  • 11-07-2008

Informator dla ubezpieczonych podstawowa opieka zdrowotna

INFORMATOR DLA UBEZPIECZONYCH

PODSTAWOWA OPIEKA ZDROWOTNA

 

         By mieć zapewnioną podstawową opiekę medyczną musimy dokonać wyboru lekarza "pierwszego kontaktu". Może być nim: lekarz rodzinny, internista lub pediatra, posiadający umowę z NFZ. Dokumentem potwierdzającym wybór lekarza jest deklaracja. która powinna zawierać m.in. imię i nazwisko pacjenta, jego aktualny adres i numer PESEL. Pacjent ma prawo wyboru tylko jednego lekarza rodzinnego/podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), ale nie ma obowiązku zapisywania całej rodziny do tego samego lekarza. Lekarz może odmówić ubezpieczonemu zapisania się do niego wyłącznie z powodu ustalonego limitu pacjentów.
         W ramach POZ pacjent ma także prawo wyboru pielęgniarki środowiskowej oraz położnej środowiskowej. Również i w tym przypadku wybór potwierdzamy wypełnieniem deklaracji. Pielęgniarka środowiskowa obejmuje opieką ubezpieczonych w ich miejscu zamieszkania i wykonuje stałe zlecenia lekarskie oraz zabiegi pielęgnacyjne u pacjentów, którzy z racji dolegliwości nie mogą o własnych siłach dotrzeć do przychodni. Położna środowiskowa obejmuje opieką noworodki/niemowlęta obu płci do ukończenia 2 miesiąca życia oraz całą populację żeńską bez względu na wiek. Do zadań położnej środowiskowej/rodzinnej należą nie tylko świadczenia dla położnicy i noworodka, ale także opieka nad kobietą w każdym wieku, w tym pielęgnacja po operacjach ginekologiczno-położniczych, profilaktyka oraz promocja zdrowia.
         W środowisku nauczania i wychowania uczeń ma prawo do opieki pielęgniarki/higienistki przyjmującej w gabinecie szkolnym, bądź jeżeli szkoła nie dysponuje takim gabinetem, w przychodni.
         Pacjent ma prawo zmiany lekarza pierwszego kontaktu, lekarza rodzinnego, pielęgniarki lub położnej środowiskowej bezpłatnie 2 razy w roku. Jeżeli chcemy zrezygnować z dotychczasowej opieki udajemy się do nowo wybranej osoby, tam wypełniamy i zostawiamy druk rezygnacji oraz deklarację wyboru. Każdy pacjent ma własną dokumentację medyczną, w której lekarz zapisuje wszystkie dane o stanie jego zdrowia (okres przechowywania 10 lat od daty ostatniego wpisu). Lekarz poprzednio opiekujący się pacjentem, ma obowiązek wydać mu kopie lub odpisy dokumentacji medycznej, za odpłatnością - koszty wykonania ksero lub odpisu określa §53 rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2006r. w sprawie rodzajów dokumentacji medycznej w zakładach opieki zdrowotnej, sposobu jej prowadzenia oraz szczegółowych warunków jej udostępniania (Dz. U. Nr 247, poz.1819 z późn. zm.)  oraz art. 18 ust. 4a ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) - Maksymalna wysokość opłaty za: 1) jedną stronę wyciągu lub odpisu dokumentacji medycznej - nie może przekraczać 0,0015 przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
Pacjent może rejestrować się do lekarza w każdej formie: osobiście, przez członków rodziny, przez osoby trzecie lub telefonicznie, z wyznaczeniem przybliżonej godziny przyjęcia przez lekarza. W przypadku nieobecności naszego lekarza, w jego zastępstwie musi przyjąć pacjenta inny lekarz o równorzędnych kwalifikacjach. Pacjent ubezpieczony w NFZ może liczyć na opiekę lekarską w przychodni od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 18.00. Poza godzinami pracy przychodni pacjent może liczyć na pomoc w ramach tzw. opieki całodobowej. Jest ona zapewniana po godz.18.00 w dni powszednie, w soboty, niedziele, święta oraz inne dni ustawowo wolne od pracy przez NZOZ "Nowy Szpital w Świebodzinie". Opieka całodobowa obejmuje pomoc ambulatoryjną oraz w szczególnych przypadkach, gdy pacjent nie jest w stanie sam dotrzeć do lekarza z powodu złego stanu zdrowia pomoc wyjazdową, tzn. wizytę w domu chorego.
         Lekarz pierwszego kontaktu nie tylko leczy, ale też zajmuje się profilaktyką i promocją zdrowia; jest odpowiedzialny za wykonywanie szczepień ochronnych. To on decyduje o sposobie leczenia, wykonywanych badaniach diagnostycznych, skierowaniu pacjenta do poradni specjalistycznej czy do szpitala.
Lekarz rodzinny/podstawowej opieki zdrowotnej wypisuje również wnioski na leczenie uzdrowiskowe oraz na niektóre przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze. Pacjenci, w ramach podstawowej opieki zdrowotnej mają prawo do:
  • badania i porady lekarskiej oraz bezpłatnych badań diagnostycznych zleconych przez lekarz (jeżeli nie ma możliwości wykonania badań diagnostycznych na miejscu, lekarz zobowiązany jest wskazać nam miejsce ich wykonania),
  • skierowania, w razie potrzeby, na konsultację do lekarza specjalisty mającego umowę z NFZ (lekarz kierujący ma obowiązek wykonać i dołączyć do skierowania wyniki badań diagnostycznych zgodnie z rodzajem schorzenia w celu potwierdzenia wstępnego rozpoznania),
  • skierowania, w razie potrzeby, na hospitalizację do szpitala,
  • skierowania na zabiegi rehabilitacyjne, zgodnie z określonym wykazem zabiegów,
  • transportu sanitarnego do najbliższego zakładu opieki zdrowotnej w przypadku, gdy istnieje konieczność podjęcia natychmiastowego leczenia: istnieje potrzeba zapewnienia ciągłości leczenia; pacjent ma dysfunkcję ruchu uniemożliwiającą korzystanie ze środków transportu publicznego w celu podjęcia leczenia.
AMBULATORYJNE ŚWIADCZENIA SPECJALISTYCZNE
Bez skierowania pacjent może udać się do:
- ginekologa i położnika,
- stomatologa,
- dermatologa i wenerologa,
- onkologa,
- psychiatry,
- okulisty,    skierowanie nie jest też wymagane w przypadku:
- lecznictwa odwykowego dla osób uzależnionych od alkoholu, środków odurzających i substancji psychoaktywnych,
- osób zakażonych wirusem HIV,
- osób chorych na gruźlicę,
- inwalidów wojennych
- pomocy w związku z wypadkiem, zatruciem, urazem, stanem zagrożenia życia lub porodem.
Aby skorzystać z bezpłatnego leczenia u pozostałych specjalistów potrzebne jest skierowanie, wydane przez lekarza pierwszego kontaktu, lekarza specjalistę lub felczera. Przy czym skierowaniem jest również karta informacyjna z leczenia szpitalnego, karta ze szpitalnego oddziału ratunkowego, jeśli zawiera odpowiedni wpis określający wskazanie do dalszego leczenia. Pacjent ma prawo wybrać lekarza specjalistę (spośród mających umowę z NFZ). Rejestracji może dokonać osobiście, przez członków rodziny lub inne osoby bezpośrednio bądź telefonicznie z ustaleniem przybliżonej godziny przyjęcia.
         W ramach specjalistycznej opieki ambulatoryjnej pacjent ma prawo do uzyskania następujących świadczeń:
ˇ    badania oraz specjalistycznej porady lekarskiej w poradni specjalistycznej i ośrodkach terapii dziennej,
ˇ    badań diagnostycznych i analitycznych niezbędnych do podjęcia przez lekarza właściwej decyzji terapeutycznej,
ˇ    niezbędnych badań specjalistycznych, a także podstawowych badań diagnostycznych, w momencie objęcia go stałym leczeniem przez lekarza specjalistę,
ˇ    skierowania, w razie potrzeby, na konsultację specjalistyczną do innego specjalisty,
ˇ    drobnych zabiegów ambulatoryjnych według katalogu,
ˇ    wystawienia wniosku na refundowane przez NFZ przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze i lecznicze środki techniczne.
LECZENIA STOMATOLOGICZNE
         Wizyta u lekarza stomatologa nie wymaga skierowania. Pacjent ma prawo wyboru dentysty, a w ramach opieki stomatologicznej do bezpłatnych usług i materiałów stomatologicznych stosowanych przy zabiegach zgodnie z wykazem, który obowiązkowo ma się znajdować w widocznym dla pacjenta miejscu (opublikowany w Dz. U. z 2004r. Nr.261, poz.2601). Jeżeli pacjent zażyczy sobie użycia ponadpodstawowego materiału stomatologicznego bądź świadczeń innych niż zawarte w wykazie musi za nie zapłacić. Dzieci i młodzież do ukończenia 18-go roku życia oraz kobiety w ciąży i w okresie połogu mają prawo do dodatkowych świadczeń stomatologicznych oraz dodatkowych materiałów stosowanych przy zabiegach. Kobietom w ciąży poza podstawowymi świadczeniami przysługuje min. leczenie kanałowe wszystkich zębów, a dzieciom i młodzieży do lat 18 przysługują min.: profilaktyka stomatologiczna, leczenie próchnicy i chorób przyzębia, leczenie kanałowe wszystkich zębów, inne podstawowe zabiegi z chirurgii stomatologicznej. W ramach bezpłatnych dodatkowych świadczeń stomatologicznych dzieci do ukończenia 13-go roku życia mają prawo do leczenia ortodontycznego wad zgryzu. Do ukończenia 12-go roku życia w ramach leczenia przysługuje bezpłatne wykonanie zdejmowanego aparatu jedno- i dwuszczękowego. Zaopatrzeniem dziecka w taki aparat zajmuje się lekarz ortodonta (najbliższy gabinet jest w Sulechowie). Do ukończenia 13-go roku życia dziecku przysługuje bezpłatna naprawa aparatu raz w roku oraz kontrola wyników leczenia. Powyżej 13-go roku życia aparaty ortodontyczne muszą być już całkowicie finansowane przez rodzica lub opiekuna.
NAGŁE ZACHOROWANIA
         W stanach nagłych i wymagających opieki medycznej: korzystamy z pomocy lekarza POZ. W przypadku lżejszych dolegliwości możemy uzyskać pomoc w ramach opieki w przychodni, gdzie przyjmuje nasz lekarz pierwszego kontaktu bądź możemy także osobiście zgłosić się po pomoc do dowolnie wybranego szpitala.
LECZENIE SZPITALNE
         Przyjęcie do szpitala następuje po zapoznaniu się lekarza dyżurującego ze stanem zdrowia pacjenta i uzyskaniu jego zgody na hospitalizację. W przypadku braku miejsc lekarz musi zapewnić niezbędną pomoc, a w razie potrzeby również bezpłatny transport pacjenta do innej placówki, która jest w stanie udzielić pomocy. W przypadku, gdy mamy do czynienia ze stanem zagrażającym życiu i stanem ciężkim mamy prawo wezwać pogotowie ratunkowe. Decyzję o wysłaniu karetki pogotowia ratunkowego zawsze podejmuje dyspozytor pogotowia lub lekarz po przeprowadzeniu wywiadu o zgłoszonych dolegliwościach. Karetka przewozi pacjenta w razie potrzeby do odpowiedniego szpitala. Skierowanie do szpitala może wystawić każdy lekarz. Ubezpieczeni mają prawo do wyboru szpitala spośród wszystkich, które zawarły umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia. Pacjenci na podstawie skierowania mają prawo do: korzystania ze świadczeń zdrowotnych w szpitalu przez cały okres pobytu, informacji o zasadach, terminach przyjęć i okresie oczekiwania na planowe leczenie. Do skierowania lekarz kierujący (rodzinny, specjalista) winien dołączyć wyniki badań diagnostycznych, zgodnie z rodzajem schorzenia w celu potwierdzenia wstępnego rozpoznania. Wszystkie badania dodatkowo wymagane przez szpital przed zabiegiem planowym wykonuje bezpłatnie szpital, w którym planowany jest zabieg.
         W trakcie pobytu w szpitalu pacjent nie ponosi kosztów za operacje, badania i lekarstwa potrzebne w procesie leczenia. Pacjent nie płaci również za inne świadczenia związane z hospitalizacją, takie jak: wyroby medyczne, wyżywienie, zakwaterowanie, opiekę pielęgniarską itd. Nie może również ponosić kosztów transportu sanitarnego wynikającego z potrzeby zachowania ciągłości leczenia. Szpital ma ponadto obowiązek powiadomienia wskazanej przez pacjenta osoby lub instytucji w razie pogorszenia stanu zdrowia pacjenta lub jego śmierci. Pacjent ma prawo również liczyć na: opiekę duszpasterską, kontakt osobisty, telefoniczny lub korespondencyjny z osobami z zewnątrz. Szpitale mogą pobierać opłatę jedynie za usługi ponadstandardowe, za które NFZ nie płaci[1], to m.in.: zabiegi chirurgii plastycznej i zabiegi kosmetyczne w przypadkach kiedy nie są one następstwem wady wrodzonej, urazu, choroby lub skutkiem jej leczenia, świadczenia z zakresu akupunktury z wyjątkiem świadczeń udzielanych w związku z leczeniem bólu w poradni leczenia bólu. NFZ nie finansuje również dodatkowych usług, takich jak: indywidualny dyżur pielęgniarki czy telewizor w pokoju. Odpłatny jest także całodobowy pobyt opiekuna dziecka, które jest leczone na oddziale szpitalnym. Matka nie płaci za nocleg tylko w przypadku, gdy karmi dziecko piersią. Na wszystkie dodatkowe usługi placówka musi mieć opracowany cennik - dostępny dla pacjenta. Każdy szpital ustala cennik indywidualnie. W razie wątpliwości co do zasadności wymaganych przez szpital kosztów dodatkowych pacjent może skonsultować to z Narodowym Funduszem Zdrowia.[2]
Pacjent wypisywany jest ze szpitala: gdy stan jego zdrowia nie wymaga dalszego leczenia w szpitalu lub na własne żądanie. Swoją decyzję pacjent potwierdza pisemnym oświadczeniem, a w razie braku takiego oświadczenia lekarz sporządza adnotację w dokumentacji medycznej. W chwili wypisu ze szpitala pacjent ma prawo do: otrzymania Karty wypisu ze szpitala zawierającej dane lekarza prowadzącego oraz lekarzy przeprowadzających zabiegi diagnostyczne lub operacyjne, a także uzyskania wyciągów, odpisów czy też kopii swojej dokumentacji medycznej osobiście bądź poprzez upoważnioną pisemnie osobę, za zwrotem kosztów ich sporządzenia, otrzymania recepty na leki do realizacji w aptekach ogólnodostępnych, transportu sanitarnego (do najbliższego zakładu), gdy lekarz stwierdzi konieczność przewiezienia pacjenta: do innego zakładu opieki zdrowotnej w celu kontynuacji leczenia (również w przypadku pacjenta wypisanego do domu, któremu wystawiono na termin późniejszy skierowanie do innego zakładu opieki zdrowotnej w celu kontynuacji leczenia), do innego zakładu opieki zdrowotnej na badanie lub konsultację, na wizytę konsultacyjną po zakończeniu leczenia szpitalnego (przewóz tam i z powrotem).
INFPRMACJA O STANIE ZDROWIA
         Pacjent ma prawo do uzyskania od lekarza przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia oraz możliwych, proponowanych metodach diagnozy i leczenia, wynikach leczenia i rokowaniach. Pacjent decyduje również o osobach, którym lekarz może udzielać wspomnianych informacji. Pacjent ma prawo do uzyskania wyciągów, odpisów bądź kopii swojej dokumentacji medycznej osobiście lub poprzez upoważnioną osobę, za zwrotem kosztów ich sporządzenia.[3] Lekarz jest zobowiązany wyjaśnić w sposób przystępny i zrozumiały treści wpisów zawartych w dokumentacji.
Pacjent ma prawo do:
  • otrzymywania w aptekach ogólnodostępnych leków zleconych na receptach przez uprawnionych lekarzy (za częściową odpłatnością lub bezpłatnie)
  • refundowanego zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze (sprzedawane przez specjalistyczne sklepy, apteki, zakłady optyczne współpracujące z NFZ) na podstawie wystawionych przez lekarza zleceń. Limity cenowe, wysokość refundacji recept i zleceń, wykazy leków oraz odstępy czasowe w przyznawanym zaopatrzeniu określa w rozporządzeniach Minister Zdrowia.
Przed realizacją zleceń na przedmioty ortopedyczne lub środki pomocnicze wymagane jest ich potwierdzenie w lokalnym punkcie ewidencyjnym NFZ (wykaz str. 33).
LECZENIE UZDROWISKOWE
         Pacjent może ubiegać się o skierowanie na leczenie uzdrowiskowe w ramach świadczeń finansowanych przez NFZ, prowadzone w:
  • szpitalach uzdrowiskowych dla dorosłych: 21 dniowe, bezpłatne, w ramach czasowej niezdolności do pracy,
  • sanatoriach uzdrowiskowych dla dorosłych: 21 dniowe w ramach urlopu, z częściową odpłatnością ubezpieczonego za wyżywienie i zakwaterowanie,
  • szpitalach uzdrowiskowych dla dzieci, 27 dniowe, bezpłatne,
  • sanatoriach uzdrowiskowych dla dzieci i młodzieży, 21 dniowe, bezpłatne,
  • sanatoriach dla dzieci pod opieką osoby dorosłej, 21 dniowe, bezpłatne.
Skierowanie na leczenie uzdrowiskowe w sanatorium lub szpitalu uzdrowiskowym wystawia lekarz. Przesyła się je na adres Lubuskiego Oddziału Wojewódzkiego. Wniosek na kolejne leczenie uzdrowiskowe można złożyć nie wcześniej niż przed upływem 24 miesięcy, (a w przypadku dzieci 12 miesięcy) od daty zakończenia poprzedniego leczenia.
PRAWA PACJENTA
Jeżeli pacjent uważa, że jego prawa są w jakiś sposób ograniczane lub łamane przez personel placówki ochrony zdrowia (lekarza, pielęgniarkę czy rejestratorkę), może złożyć skargę u bezpośredniego przełożonego tego pracownika (kierownika przychodni lub dyrektora szpitala). W każdym Oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia jest powołana osoba pełniąca funkcję Rzecznika Praw Pacjenta. Do jego obowiązków i zadań należy czuwanie nad przestrzeganiem praw pacjenta w placówkach ochrony zdrowia oraz podejmowanie interwencji w przypadku naruszenia praw pacjenta. W Oddziale Lubuskim NFZ przyjmuje Pani Agata Szwedowska pod telefonem 328 76 76.
Opracowano na podstawie broszury Małopolskiego Oddziału NFZ w Krakowie.
 
 
[1] Art. 16. 1. Świadczeniobiorcy na podstawie ustawy nie przysługują:
  1) orzeczenia o zdolności do prowadzenia pojazdów mechanicznych oraz inne orzeczenia i zaświadczenia lekarskie wydawane na życzenie świadczeniobiorcy, jeżeli nie są one związane z dalszym leczeniem, rehabilitacją, niezdolnością do pracy, kontynuowaniem nauki, uczestnictwem dzieci, uczniów, słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli i studentów w zajęciach sportowych i w zorganizowanym wypoczynku, a także jeżeli nie są wydawane dla celów pomocy społecznej lub uzyskania zasiłku pielęgnacyjnego;
  2) świadczenia opieki zdrowotnej niezakwalifikowane jako gwarantowane. Dz.U.04.281.2790 ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 20 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu finansowania kosztów badań, wydawania orzeczeń lub zaświadczeń związanych z orzekaniem o niezdolności do pracy dla celów rentowych, orzekaniem o niepełnosprawności, ustalaniem uprawnień w ramach ubezpieczeń społecznych.
[2] Wykaz stanowi załącznik do ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135).
[3] §53 rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2006r. w sprawie rodzajów dokumentacji medycznej w zakładach opieki zdrowotnej, sposobu jej prowadzenia oraz szczegółowych warunków jej udostępniania (Dz. U. Nr 247, poz.1819 z późn. zm.)  oraz art. 18 ust. 4a ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) - Maksymalna wysokość opłaty za: 1) jedną stronę wyciągu lub odpisu dokumentacji medycznej - nie może przekraczać 0,0015 przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

Elementy dodatkowe powiązane z tą informacją

  • Baner: Okolice Najbliższe
  • Baner: Dzień za dniem
  • Baner: Lubuskie
  • Baner: Policja Świebodzin
  • Baner: burza
  • Baner: Lubuskiej Niebieskiej Tarczy Wobec Przemocy
  • Baner: siSMS
  • Baner: Lubuskie Bony Rozwojowe
  • Baner: Nieodpłatna pomoc prawna
  • Baner: ZPPnowe

Kontakt - stopka

Starostwo Powiatowe
Ulica Kolejowa 2
66-200 Świebodzin
 
Skrzynka EPUAP: /o4ij429fmn/SkrytkaESP
Godziny pracy Starostwa: 
Poniedziałek:         7:30-17:00
Wtorek-Czwartek:     7:30-15:30
Piątek:              7:30-14:00
Starosta Świebodziński
Zbigniew Szumski
przyjmuje mieszkańców we wszystkich sprawach, również skarg 
i wniosków w poniedziałki w godzinach 8:00 - 15:00
 
Starostwo Powiatowe
Ulica Kolejowa 2
66-200 Świebodzin
BUDYNEK "A"
Gabinet nr 6 (I piętro)
 
68 475 53 08